Sokszor hallani egy-egy filmről, hogy ez olyan csajos vagy fiús film. Ezen mindig jót lehet kacagni, mert ilyen tipizálás nincs. Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy van-e a filmnek neme, vagyis vannak-e férfias vagy nőies filmek. Lássuk.
Persze mindig azt mondom, hogy nincsen nemi tipizálás, de aztán az élet rám cáfol: igenis vannak olyan filmek, amik a nőknek/férfiaknak jobban bejön (A reklámosok és a kereskedelmi tévék erről külön beszélhetnének). A 300 miatt újra előkerült ez a kérdés: 2 órás mészárszék, ami mégis csak a férfiakat ünnepli. Vagy a nőknek elég az, ha szép, izmos férfiakat látnak? Nem hiszem.
Én kurva sok filmet fogyasztok, mindenfélét: akciót, drámát, vígjátékot vagy romantikust, meg persze a művésznek hívott fiktív kategóriát is. Most akkor ez hogy van?
A tipikusan nőiesnek mondott romkomokat annak ellenére szeretem, hogy a fordulatok és a narráció semmi bravúrt nem ígér, előre tudni, hogy össze fognak jönni, akiknek össze kell. A romantikus filmeket valószínűleg az érzelmek, a szerelem központba helyezése miatt tartják nőcisnek.
Vagy ott vannak a művészfilmek, amik elég érzelmesek ahhoz, hogy az előbbi logika alapján nőiesnek tekintsük, bármit is jelentsen ez. Ráadásul kifejezetten egy másik férfiasságot mutatnak be: törékeny férfiak néznek szembe kurva sok problémával, miközben nem az általánosságban ismert férfiképnek feleltetik meg őket. Nem erősek, különlegesek, viszont bizonytalanok, önmagukat is rendszeresen megkérdőjelezik.
Az akciófilmeket férfiasnak tartják a sok fegyver, a macsó dumák és a kemény tökű csávók miatt. De ismerek lányokat, akiknek ez bejön. Most akkor hogy van ez?
A pornó megint más kérdés. Többnyire férfiak nézik, bár ők sem vallják be, de vannak nők, akiknek nem kell. Érdekes, amikor szóba kerül a pornó, a nők azt állítják, az érzelmek hiánya miatt nem nézik. A szexfilmek férfiközpontúak, ezt nehéz lenne tagadni: az ő nézőpontjukból látjuk az eseményeket, így a széttárt lábú nőt, ráadásul az egész szexfilm a férfi ejakulációjára épít. A nő le van szarva. Akkor a pornó férfias?
És arról nem is beszélve, hogy egyesek szerint a rendező neme határozza meg a filmet, ami fura álláspont, ha belegondolunk Almodovar életművébe, illetve abba a ténybe, hogy milyen kevés női rendező van.
Konkrétumokról kellene beszélni, mert minden film más. Leültetni egy reprezentatív felméréshez elég nőt és férfit, levetíteni nekik 100 filmet, és lássuk, kinek tetszik.
Persze vannak felmérések, amik azt mutatják, vannak filmek, amiket inkább a férfiak kedvelnek és vannak, amiket a nők. De hogy annak a kijelentésnek lenne értelme, hogy ez olyan csajos/fiús film nem hiszem.
Pedig szívem szerint a 300-ra azt mondanám, hogy ez egy igazán férfias macsó film.
Utolsó kommentek