Mikor kezdtétek el az előkészületeket?
A Tűsarok.org-nál mindig is fontosnak tartottuk a médiafigyelést, a szexista reklámok és beszólások gyűjtését (lásd Tűpárna rovat). Jópárszor írtunk panaszt reklámügyben az ÖRT (Önszabályozó Reklám Testület) és az MRSZ (Magyar Reklámszövetség) részére, de folyamatosan elutasítást kaptunk. Ilyen volt például a Burger King, az Invitel, a DigiPass, vagy a legutóbbi AXE-ügy, melyet annak ellenére nem tartottak jogosnak, hogy más civilek, így a Tudatos Vásárlók Egyesülete is panaszt tettek.
Honnan szedtétek össze a reklámokat?
Kapóra jött, hogy Csehországban, aztán Lengyelországban is ebben a témában rendeznek kiállítást és konferenciát, tehát mintegy "stratégiát" váltottunk - a szélesebb közönség bevonásával, a reklámkészítők konferenciára, kerekasztalbeszélgetésre való meghívásával ezúttal a "reklámok és NEMek" projekt keretében próbáljuk felhívni a figyelmet - FIONA-Fiatal Nőkért Alapítvánnyal együtt - a szexista reklámok társadalmi hatásaira.
Mi a projekt célja?
Egyrészt végre szélesebb közönség bevonásával szeretnénk beszélni a témáról, tehát a férfiakra és nőkre nézve degradáló reklámképek következményeiről, valamint a média szerepéről és társadalmi felelősségéről . Másrészt a kiállításra látogatók esetében érzékenyíteni szeretnénk őket a káros, negatív nemi sztereotípiák felismerésére. A látogatók számára érezhetővé és láthatóvá válik, hogy mennyi negatív képpel, nemi sztereotípiával kell nap, mint nap szembesülnünk a reklámok által. Mindenki elgondolkozhat azon, hogy az ezeken a képeken és ábrázolásmódokon felnőtt generációnak vajon milyen koncepciói alakulnak ki a nemekről.
A hazai reklámok genderképét milyennek ítéled meg?
Ezek a reklámok milyen sztereotípiákra épül fel?
Természetesen szterotipikus férfiak is megjelennek a reklámokban - a söröző haverok, a papucsférj, stb. - de a termékek nagyrészét nőkkel adják el, a női testet dekorációs elemként, szexuális tárgyként tüntetve fel. A legtöb reklámban a nők vagy szexcikkek, vagy háziasszonyok. Elég csak körbenézni.
Milyen hazai reklámok miatt kellett tiltakoznotok? Milyen reakciókat váltott ki?
Volt a már említett Burger King, DigiPass, Invitel, és most a legújabb Burger King (úgy látszik, a hamburgerlánc a nőknek nem igazán akar a kedvében járni, kíváncsi lennék, milyen indíttatásból nyomják a bunkóbbnál bunkóbb reklámokat). Panaszt tettünk, de az a tapasztalatunk, hogy a reklámetikai bizottság nem kellőképpen gender-érzékeny, hiába magyaráztuk meg aggályainkat, azzal utasítottak el, hogy ezen reklámok nem sértenek senkit, igazából "kedvesek" és "humorosak". Természetesen hazánkban a női esélyegyenlőségi kérdések még kormányzati szinten sem működnek, tehát nem lehet elvárni, hogy mindenki egyformán érzékeny legyen a témára. Ezért nagyon örülünk, hogy a Reklámszövetség partnerünk lett a mostani projektnél, ez nagy lépés. Remélhetőleg sikerül elkezdeni egy együttműködést gender-ügyben június 11-én.
Mekkora keretből hoztátok létre a projektet?
Az anyagiak fő részét a Visegrad Fund adta, de számos más támogató is akadt, amiből szűkösen ki tudtuk hozni a projektet. Ja és most épül a házam a Rózsadombon belőle :-D
Milyen fontos kísérő események lesznek?
A MONA videoszobát rendez be a kiállítás idejére, ahol nők és férfiak esélyegyenlőségével kapcsolatos oktatófilmek kerülnek bemutatásra, továbbá a kiállításból kimaradt reklámképek.
Hosszútávon milyen változások lennének kikerülhetetlenek a hazai reklámpiacon?
Mint ahogy rasszista reklámok sem lehetnek, a nőalázó reklámokról is le kellene szokni lassan...
Utolsó kommentek