Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

Férfiak, nem-férfiak: a vér és a bél romantikája 1.

2007.02.25. 12:04 vl

A férfit, aki hatalmas kardjával (áthallás!), rideg tekintetével küzd egy eredendően patriarchális világban. Különböző rendezők különbözőképpen ábrázolják a férfit (közhely), viszont szándékosan emeltem ki a nagy filmfolyamból ezt a két Miike-filmet, mivel általánosításokat nem lehet ekkora terjedelemben tenni, ezért konkrét művek kerülnek elemzésünk középpontjába. De először néhány más filmről essék szó, csak Azsiattak haragját ki ne vívjam. (vol. 1.)

 A középpontba a férfi és a nő megjelenítését helyezem: a reprezentációjuk kapcsán fontos megemlíteni, hogy a társadalmilag megalkotott nemeket vizsgálva létezik egy hagyományosnak mondható, sztereotipikus jegyekkel leírható férfikép. Ez az általános férfi kemény, bátor, heteroszexuális, harcol az igazáért, ennek példája lehet a Kitano filmekben megjelenő alak is. A Fivérben az öreg jakuza megérkezik Amerikába, és modernkori cowboyként építi fel világát, ahol magabiztosan mozoghat saját törvényei között, vagy a Zatoichiben a férfias párbajban látszólag hátrányos helyzetben van a férfi vaksága miatt, de ennek ellenére mindig győz. A férfitársadalom folyamatosan elnyomja a nőt, nem akarja kiengedni a nőies létmódból, így nem léphet ki a magánszférából sem, de rengeteg ilyen példát citálhatnék még, amelyekben a nő megkülönböztetett (hátrányos) pozícióban van.

A filmvásznon hasonlóan zárt szerepkörökben jelennek meg, amely a japán filmekben még hangsúlyosabb, hiszen kevés női szereplő van, és azok is kirekesztett helyzetben jelennek meg. A Tűzvirágokban (Takeshi Kitano) megjelenő haldokló feleséggel elutazik a rendőr a halála előtt, miközben nem szólnak egymáshoz, és a közös képen is úgy állnak egymás mellett, mint két idegen. Látható, a férfi mindent megtesz, de nem tudja áttörni a kettejük között kialakult nemek által létrehozott távolságot.

A női polgárjogi aktivisták a 20. századot azzal töltötték, hogy megvívják harcaikat a férfiuralom ellen, és szerencsére ez sikerült is nekik. Részben, teszem hozzá, hiszen mind a mai napig folytatódik ez az egyenjogúsítás, amelynek feltétele, hogy a nők is elmondhassák saját történeteiket. (Japánban mostanában szólaltak meg a II. Világháború során japán katonák számára létrehozott bordélyházakba elhurcolt nők, akik a becslések szerint kétszáz ezren voltak).

A moziban lassan alakul csak át a nők helyzete, viszont a női szerepek megváltozása magával vonta, hogy a férfiak átértelmezzék helyüket, szerepüket, így jelenik meg a vásznon egy sérülékenyebb férfi, akire már nem jellemzőek a hagyományos férfi karakterjegyek, mint Sabu filmjében is látható. A Drive főszereplője egy túlpörgött, migrénes férfi, aki mindenféle szabályt görcsösen betart, így vele még menekülni sem lehet. A férfitoposz változása egy szép jelenetben érhető tetten a belső vívódásai során: a gondolataiban lévő szamuráj lélekkel meg kell küzdenie, és sikerül legyőznie, amellyel egy férfias hagyománynak is véget vet egyben.

A filmvásznon már korábban elindult a férfitapasztalás újraalkotása, így új definíciók is születtek. Az új férfiábrázolás felé tekintett az Eurékában (Aoyama Shinji) megjelenő Sawai úr, aki a szörnyű busztragédia után elvállalja a gyerekek felnevelését, kis kötényt köt, főz, mosogat, hol van már a szigorú, kemény férfi?

15 komment

Címkék: film japán erőszak ffi társadalom beszédmód

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr1540129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tistedur 2007.02.26. 12:45:12

a zárt szerepkör ezekben az esetekben kultúrális mintakövetés.(meg konvencionális ábrázolásmód :) )
egy kicsit olyan mint a jókai-regények nőalakjai..

Deansdale 2007.02.26. 14:04:40

Hm. Azért el lehetne gondolkodni néhány dolgon.
"A férfitársadalom folyamatosan elnyomja a nőt, nem akarja kiengedni a nőies létmódból, így nem léphet ki a magánszférából sem"
No igen, az idézett filmek korában japánban a magánszférán kívül mi volt? Háború. A férfiak vagy keményen dolgoztak a földeken, vagy katonák voltak. Milyen nagy szüksége lett volna a nőknek arra, hogy őket ebbe a szférába beengedjék. Gondolom nők százezrei imádkoztak minden este, hogy gyerekeik nevelése helyett hadd legyenek inkább szamurájok, kőkemény becsületkódex-el, ami esetenként az öngyilkosságra kényszerítette őket.
"Ez az általános férfi kemény, bátor, heteroszexuális, harcol az igazáért"
Na ja, ez szörnyű.
Főleg azért, mert ez nem üres eszmény volt, hanem pl. a szamurájok ezek szerint éltek. (A heteroság igazából nem passzol ide, de mindegy. Egyébként ha jól emléxem ez nem is volt annyira követelmény...) Egy "sztereotipikus" férfi arra használta ezeket a tulajdonságait, hogy egyrészt tisztességes módon éljen, másrészt megvédje vele szeretteit. Micsoda borzalom, hogy ezek a férfiak bármikor gondolkodás nélkül áldozták életüket az általuk elnyomott nőkért és gyermekeikért.
"így jelenik meg a vásznon egy sérülékenyebb férfi, akire már nem jellemzőek a hagyományos férfi karakterjegyek"
Hálistennek a férfiak végre nem bátrak és nem harcolnak az igazukért. A régi japánban ha 10 szamuráj meghallotta volna, hogy egy gyermek ragadt egy égő házban, mind a 10 egy nanoszekundum gondolkodás nélkül rohant volna be érte. Manapság ha akad egy ilyen ember mondjuk ezerből, akkor az már hihetetlen nagy "hős". Ma inkább elfordítják a fejüket az emberek, ha mondjuk egy metrofülkében valaki vérezve összeesik.
"a gondolataiban lévő szamuráj lélekkel meg kell küzdenie, és sikerül legyőznie, amellyel egy férfias hagyománynak is véget vet egyben."
LOL
Ez aztán már tényleg nem semmi. Hősünk nagy nehezen leszámol a becsület, az erkölcs, a bátorság, kitartás, hűség, tisztelet idejétmúlt hagyományaival.
Hát igen, mennyivel jobb ha a férfiak nagy része idegbeteg karrieristává válik, akinek a számára a hagyományos eszmények semmit nem jelentenek. Az egyetlen apró kis inci-finci probléma, hogy manapság ezeken az eszményeken kívül csak egyetlen dolog létezik, és az a pénz. A teljes emberiség egyetlen fókuszpontja hamarosan a pénz lesz, és ez olyan áldásos eredményeket hoz és hozott, minthogy ha egy kajagyáros termékébe kutyaszar borul, akkor is inkább eladja neked, mert a pénz fontosabb mint a tisztesség. Egy szamuráj - bár nem kerülhetett hasonló szituba - sosem tett volna ilyet, ahogy egy "hagyományos" családanya sem. Milyen hasznos, ha az emberekből kiirtják a felelősségérzetet, ami annak idején átitta az egész társadalmat...

A régi japánban a nők azért voltak a szerepükbe szorítva, mert a férfiak is be voltak szorítva a saját szerepükbe. És mindez a túlélés érdekében. Tudod ennek az egésznek volt értelme. Az, hogy a nő maradjon a tűzhely mellett, nem a férfiak által kényelemből kitalált elnyomási mód volt. A nők áldozatot vállaltak a család érdekében. (Ahogy a férfiak is.)
A feminizmus egyik leglényegesebb ballépése az volt, hogy kihirdette, az áldozatvállalás hülyeség. Legyen mindenki önző, egoista jellem, akinek az életében a legfontosabb dolog a vágyainak hajszolása. Ez manapság az ún. "szabadság". Hogy közben a gyerekkel, a családdal mi lesz, az le van sz*rva.
Mit gondolsz miért esnek szét a közösségek?

"Az új férfiábrázolás felé tekintett (...) Sawai úr, aki a szörnyű busztragédia után elvállalja a gyerekek felnevelését, kis kötényt köt, főz, mosogat, hol van már a szigorú, kemény férfi?"
Nyugodt lehetsz, ezt *bármelyik* szigorú, kemény férfi megtette volna. Esetleg nem kötényben.

tistedur 2007.02.26. 14:13:03

Dean!
a jó szamuráj nem a feleségéért vagy a gyerekeiért hal meg.a daimjójáért.ezért még a feleségét és a gyerekeit is feláldozza ha kell.nem a lovagi eszményt követik könyörgöm..
(és a szamurájcsaládból származó nők bizony megöngyilkolták magukat ha kell:sőt még a gerekeiket is megölték,ha szükséges volt)

Dean 2007.02.26. 14:19:15

Nyilván a szamuráj az ura parancsait követte. Ez része annak a felfogásnak, hogy egy tisztességes ember hűséges az urához.

Persze japánban azért eljutottak a "túlkapásokig" is, ez az amiért azt mondom, idióták. De egyben meg is értem és tisztelem is őket. Az eszméiket minden határon túl képesek voltak követni. És az eszméik azok az emberi értékek voltak, amik mára nyugaton már jóformán csak az irodalomból ismertek.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.26. 16:22:30

Természetesen ilyenkor az ember megragadja az alkalmat, hogy felhívja a figyelmet arra a zseniális cikkre, amit épp az első Kitano-filmekről írt és nemsokára megjelenik a Mozinetben. :)

Kitano teljesen jól látja, hogy a férfi és a nő. az szinte két különböző állatfaj, és ugyanolyan indifferenciával áll a dologhoz, mint a filmjeit uraló halálvágyhoz: ha összejön, összejön, ha nem nem...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.26. 16:40:23

:)

Ha valakinek van egy szabad perce magyarázza már el miért "érvénytelen" a hozzászólásom amit az ezt megelőző, japán cukiság-témához szeretnék hozzáfűzni - nincs benne káromkodás...

tistedur 2007.02.26. 16:42:18

de lehetnek benne csúnya szavak..:) a csúnya szavakat pedig szűrik :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.26. 17:10:27

még a témához: a Kitano-filmekben a nemiség olyan túlságosan szerintem nem esik latba - egyrészt pont az említett indifferencia miatt, amivel Kitano a dologhoz hozzááll, a Boilin Pointban pl. épp az egyik alárendeltjét (férfi) dugja meg, mert épp arra szottyan kedve - mindegy neki hogy férfi vagy nő. A szamurájetika szintén téves vágány, mert Kitano filmjei, épp nihilizmusuk miatt etika nélküliek, a szamurájfilmekkel (ha nem is mindegyikkel, de pl olyanokkal mint a Dajbozacu Tóge) csak a halálvágyban egyezik.

A motorbalesete utáni filmek már mások, a Dolls az az egészét a férfi-nő kapcsolatnak szenteli, de ott is inkább a függés jön be, mint kellemetlen összekötő faktor. Kitanónak nincsenek illúziói.

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.02.26. 18:47:32

driller: vszínűleg bloghu baszakodás, mert nincs szűrés, tiltás, törlés. szabad világ ez.
nehéz pont veled vitatkozni, hiszen sokkal többet tudsz a témáról, de megteszem.
Kitano saját kultúrájának mitikus hősét, a tökéletes karatéjozó, kardozó szamurájt, jakuzát dekonstruálja. miért? mert az adott kontextusban hasonlóan működő hamis mítosz, mint az amerikaiknál a cowboy. A Nincs bocsánat című Clint Eastwood-filmben Clintnek nem áll fel a pöcse és nem lát, vagyis lerombolja az egyébként általa is konstruált hőst. Kitano hasonlót csinál: megmutatja, mennyire hamis dolgokból épül fel ez a kép, hiszen ugyanannyira sebezhető ez is. Nem érinthetetlen szuperhős.
Régi vágyam elmenni Japánba tanulmányozni a popkultúrájukat, mert a társadalmilag meghatározott nemiség annyira éles egy csomó kérdésben. Persze kulturálisan és nyelvileg elzárt vagyok, de innen a messzi nézőpontomból is láthatóak bizonyos tendenciák.
Már elhangzott: máshogy állnak hozzá az agresszióhoz, ahogy a nemiségükhöz és a testükhöz is.
driller kolléga jön még két rész, ráadásul a csodálatos Miike mestertől, aki még szélsőségesebb a témában!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.26. 19:44:47

Szerintem ugyanarról beszélünk: igen, van dekonstrukció (én nem mondtam hogy a jakuzát nem dekonstruálja, mert dekonstruálja! :) csak a nemiség nem akkora faktor nála és nincs szamurájetika, mert ha lenne az némi romantizálást jelentene, és az aztán Kitanónál végképp nincs.

Na Miikénél viszont a nemiség kurvára bejön a képbe, főleg az Audition esetében, ami egy remekmű.

tistedur 2007.02.26. 19:53:56

nem lehet,hogy ti két különböző szempontból nézitek a dekonstrukciót?!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.27. 13:28:24

Ha butikosnő, akkor jöhet, én csak a bölcsészcsajoktól tartózkodom...

tistedur 2007.02.27. 13:33:28

hogy releváns maradjak:férfiak(?!) :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.02. 20:13:18

vi, ha esetleg kell japán nyelvlecke, szóljál (angol-japán, nem magyar-japán). én most a pimsleur-félét nyomom, az a legjobb.
süti beállítások módosítása