Ficsku nem engedi sikertörténetnek olvasni a Gyerekgyárat, pedig a téma okán születhetett volna egy borzalmas hollywoodi sztori is a férfiről, aki végül minden megpróbáltatás ellenére apa lesz. Ugyanis erre megy ki a játék. Ha az utóbbi évtizedek prózájára egy gyors pillantást vetünk, láthatjuk, hogyan teremti meg Esterházy, Kukorelly vagy Rakovszky saját apa-alakját. Ficsku önmaga apává válását írja meg, fájdalmas űjjászületését.
A Gyerekgyár nem egy koherens szöveg, szétesik apró történetekre, epizódokra, de mégis alapvetően egy lineárisan építkező visszaemlékezés, amely egy pár gyermekvállalását írja meg. Az apa célja elbeszélni saját történetét és ezzel a gyerekekét is. Pontosabban egy férfi apává válásának összes problémáját. A nő kiíródik a regényből, teljesen eltűnik a főszereplő identitásharcában. Ficsku észleli ezt a problémát, de kísérletet sem tesz a női nézőpont megszólaltatására:
A lombikbébi-program neutrális küzdelem a sikeres hímivarsejt beültetéséért, ami egyfelől a világ legtermészetesebb módja („Legújabb kutatások szerint Jézus Krisztus volt az első lombikbébi, mert konkrétan nem baszás által született“), másfelől életidegen aktus. Ugyanis ott az egyén a háttérbe szorul, és az orvos és a technika lép előtérbe. Bulvár Kund a meddőségi klinikára jár spermavételre, ahol „…gyereket gyártanak, és boldogságot. Vagy ha nem sikerül, fájdalmat. Aki idekerül, nem tudja, mire számítson. Gyerekblekdzsekk.“ Hosszű játszma kezdődik, amiben nagyon nehéz megőrízni egymásba és önmagábaa vetett hitét, hiszen minden alkalommal megkérdőjeleződik férfiűi identitása. A szöveg középpontjában ugyanis egy omnipotens férfi áll: minden harcának és küzdelmének célja, hogy apa legyen. De űgy tűnik képtelen rá. Ezt az önmagával vívott harcot kísérhetjük végig. A pornóújságban a családmodellt keresi: anya, apa, gyerekek.
„Öt nap, semmiség, gondolta. Egy nőnek. Annak nem áll a farka, bár azt nem tudja, milyen lehet, ha valakinek nem áll a farka. De egy férfinak azt nagyon nehéz kibírni.“
Mennyiben lehet főhős egy olyan férfi, aki nem a mindenre képes? Erre keresi a választ a Gyerekgyár, hiszen Bulvár Kund saját identitásának megkérdőjelezésében fontos szerepet kap testiségével és nemiségével való szembenézés:
„Nem nagy ügy, gondolta, hát bemegy az ember és kiveri“.
Utolsó kommentek