Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

A szex elad - interjú Soós Viktóriával, a Reklámok és NEMek szervezőjével

2007.06.08. 06:25 vl

Nagy projekt zárul le a jövő héten, amikor végre mindenki megnézheti a Gödörben azokat a szexista reklámokat, amikkel minden nap találkozni. Soós Viktória gyűjtötte egybe a képeket, hogy azokat most jól mindenki pofájába dörgölje, ha még nem lett volna világos, hogy a szexszel mindent el lehet adni. Hétfő reggel konferencia, párhuzamosan kiállítás. Menni és fogyasztani!

Mikor kezdtétek el az előkészületeket? 
A Tűsarok.org-nál mindig is fontosnak tartottuk a médiafigyelést, a szexista reklámok és beszólások gyűjtését (lásd Tűpárna rovat). Jópárszor írtunk panaszt reklámügyben az ÖRT (Önszabályozó Reklám Testület) és az MRSZ (Magyar Reklámszövetség) részére, de folyamatosan elutasítást kaptunk. Ilyen volt például a Burger King, az Invitel, a DigiPass, vagy a legutóbbi AXE-ügy, melyet annak ellenére nem tartottak jogosnak, hogy más civilek, így a Tudatos Vásárlók Egyesülete is panaszt tettek.

Honnan szedtétek össze a reklámokat?
Kapóra jött, hogy Csehországban, aztán Lengyelországban is ebben a témában rendeznek kiállítást és konferenciát, tehát mintegy "stratégiát" váltottunk - a szélesebb közönség bevonásával, a reklámkészítők konferenciára, kerekasztalbeszélgetésre való meghívásával ezúttal a "reklámok és NEMek" projekt keretében próbáljuk felhívni a figyelmet - FIONA-Fiatal Nőkért Alapítvánnyal együtt - a szexista reklámok társadalmi hatásaira.
Mi a projekt célja?
Egyrészt végre szélesebb közönség bevonásával szeretnénk beszélni a témáról, tehát a férfiakra és nőkre nézve degradáló reklámképek következményeiről, valamint a média szerepéről és társadalmi felelősségéről . Másrészt a kiállításra látogatók esetében érzékenyíteni szeretnénk őket a káros, negatív nemi sztereotípiák felismerésére. A látogatók számára érezhetővé és láthatóvá válik, hogy mennyi negatív képpel, nemi sztereotípiával kell nap, mint nap szembesülnünk a reklámok által. Mindenki elgondolkozhat azon, hogy az ezeken a képeken és ábrázolásmódokon felnőtt generációnak vajon milyen koncepciói alakulnak ki a nemekről.

A hazai reklámok genderképét milyennek ítéled meg?

Bár már vannak jó kezdeményezések, de többnyire siralmasnak. Jelen pillanatban a banki hiteltől kezdve a lakóparkokon át az internetszolgáltatásig szinte mindent pucér nővel és "pikáns humorral" igyekeznek lenyomni a torkunkon. A reklámok túl nagy százaléka szexista, a "szex elad"-elv kaptafájára készülő tucattermék. Kreativitás és némi önálló gondolat csupán nyomokban lelhető fel.  
 

Ezek a reklámok milyen sztereotípiákra épül fel?

Természetesen szterotipikus férfiak is megjelennek a reklámokban - a söröző haverok, a papucsférj, stb. - de a termékek nagyrészét nőkkel adják el, a női testet dekorációs elemként, szexuális tárgyként tüntetve fel. A legtöb reklámban a nők vagy szexcikkek, vagy háziasszonyok. Elég csak körbenézni.
 
Milyen hazai reklámok miatt kellett tiltakoznotok? Milyen reakciókat váltott ki?

Volt a már említett Burger King, DigiPass, Invitel, és most a legújabb Burger King (úgy látszik, a hamburgerlánc a nőknek nem igazán akar a kedvében járni, kíváncsi lennék, milyen indíttatásból nyomják a bunkóbbnál bunkóbb reklámokat). Panaszt tettünk, de az a tapasztalatunk, hogy a reklámetikai bizottság nem kellőképpen gender-érzékeny, hiába magyaráztuk meg aggályainkat, azzal utasítottak el, hogy ezen reklámok nem sértenek senkit, igazából "kedvesek" és "humorosak". Természetesen hazánkban a női esélyegyenlőségi kérdések még kormányzati szinten sem működnek, tehát nem lehet elvárni, hogy mindenki egyformán érzékeny legyen a témára. Ezért nagyon örülünk, hogy a Reklámszövetség partnerünk lett a mostani projektnél, ez nagy lépés. Remélhetőleg sikerül elkezdeni egy együttműködést gender-ügyben június 11-én.
 


Mekkora keretből hoztátok létre a projektet?
Az anyagiak fő részét a Visegrad Fund adta, de számos más támogató is akadt, amiből szűkösen ki tudtuk hozni a projektet. Ja és most épül a házam a Rózsadombon belőle :-D
 

Milyen fontos kísérő események lesznek?

A MONA videoszobát rendez be a kiállítás idejére, ahol nők és férfiak esélyegyenlőségével kapcsolatos oktatófilmek kerülnek bemutatásra, továbbá a kiállításból kimaradt reklámképek.
 
Hosszútávon milyen változások lennének kikerülhetetlenek a hazai reklámpiacon?

Mint ahogy rasszista reklámok sem lehetnek, a nőalázó reklámokról is le kellene szokni lassan...

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr2194220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovács ákos 2007.06.08. 18:39:09

Örülök,hogy valaki kezdeményez vmit...
Nekem a mélypont az Invitel férfi.nő reklámja volt!Szerintem börtön járna az ilyesmiért...
Csak az ország,és a gondolkodásmód bunkóságának lenyomatai ezek.

KingaBrit · http://kingabrit.wixsite.com/kinga 2007.06.18. 23:41:05

Teljesen OFF, bocs: erdemes ezt a posztot es a kommenteket elolvasni. Remes.

tinyurl.com/2rx256

Deansdale 2007.07.11. 03:07:03

Vajszínű, nem bírod tolerálni, hogy mások máshogy gondolkodnak, mi? :)))

pardon 2007.07.11. 04:52:40

Én úgy látom ezt ne nem tudod elfogadni Deansdale...