Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

A női test anatómiája (Szász János: Ópium)

2007.03.29. 00:10 vl

Izgalmas és brutális filmet készített Szász János: egy őrültnek tartott nővel bánnak el kegyetlenül az orvosok, akik küönböző technikákkal igyekeznek gyógyítani a nőt.  Az egyik megkínozza, a másik megdugja.

A történet egy klasszikus sémára épül: a szépség és a szörnyeteg szerelme, mindez a távoli 19. századba és rideg orvosi helyszínre adaptálva. A film igazi játéka tehát az lenne, hogy  megtudjuk, ki az igazi szépség és ki a szörnyeteg, mert itt bárki lehet. A modern gondolkodású, ám teljesen kiégett Brenner doktor az elmaradt módszerekkel dolgozó klinikán találkozik a Gonosszal viaskodó Gizellával. Az orvos valójában író is (ahogyan az életben is, Brenner József Csáth Géza néven publikálta szépirodalmi írásait), ám elvesztette az írás feletti képességét, már csak a koituszokat és az ópiumos fiolákat számlálja szorgosan kis füzetében, amikor hirtelen szembetalálja magát egy szenvedélyesen író, az írást gyötrelemként és szenvedélyként megélő nővel. Gizella minden vágya a fájdalmai következtében, hogy kivágják belőle a Gonoszt. Az orvos képtelen a problémát megoldani, helyette szexuális és szerelmi viszonyba keveredik a nővel.

Szerelmük valódi tétje az írás, amely az önmaguk kimondásának, ezáltal az identitásképzés legfontosabb aktusává válik, mivel mindketten ezáltal képesek csak személyiségüket létrehozi. Gizella eleinte füzeteket ír tele, majd a szobáját is, önmagát és a benne lévő Gonoszt artikulálja. Ezzel szemben a profi író képtelen írni, ezért elbizonytalanodik, kábítószerezik, fokozatosan veszt erejéből. Gizella vallomásait nem orvosi anyagként, hanem szépirodalomként olvassa, majd felismerve az azokban rejlő lehetőségeket, kitalálja, hogy saját neve alatt új szövegkörnyezetben publikálhatja. E szerint a történet inkább a nő hangjának, így identitásának elrablásáról, kisajátításáról szól.


Szász János két külföldi színésszel játszatja el a két kulcsszerepet, állítása szerint nemcsak az egyeztetési problémák állták az útját a magyar színészek esetében, hanem a női szereplő esetében nem volt olyan, aki elvállalta volna a kegyetlen szerepet. A szenvtelen Brenner doktor szerepében Thomas Vinterberg Születésnapjából ismert Ulrich Thomsent láthatjuk, aki egyféleképpen néz, mégis fájdalmasan erős karakter. A női főszereplő, Kirsti Stubo azonban csodálatos: az őrület minden végpontját megjeleníti a csendes visszafogottságtól kezdve a Gonosz által hajtott önkielégítésig. Szásznak igaza volt, ezt itthon senki nem csinálta volna meg, talán csak az a Tóth Orsolya, akit viszont Mundruczó Kornél talán már elhasznált ebben a szerepkörben. Érthetetlen, hogy a Filmszemle zsűrije miért nem neki adta a legjobb színésznőnek járó díjat (a vetítés után meg voltam győződve Stubo sikeréről). Az Egy elmebeteg nő naplóját Kirsti Stubo miatt mindenképpen meg kell nézni (ráadásul a magyar hangja, Für Anikó is nagyon jó). A film értelmezésének kulcsa Gizella és Brenner viszonyának megértése lenne, e helyett egy csendes, szomorú orvost és szélsőséges beteget kapunk, akik vonzódnak egymáshoz: a Gizellában lakozó Gonosz mindégig rejtve marad előttünk, ahogy Brenner motivációi is. Szásznak a lényeget nem sikerült megmutatni: a lelket előtérbe helyezve a testről beszélt.

Szásznak két ember történetére kellett volna koncentrálnia, nem hosszan elidőznie a vizsgálati eszközökön. A kor elavult vizsgálatai során a lelket a legkegyetlenebb vizsgálatokkal (értsd: kínzásokkal) elemezték, gyógyították, ezért szegény Gizella hol hidegfürdetést, hol elektrosokkot kap. Az eszközök jól illeszkednek a film által megteremtett hideg, rideg és távoli világba, ahol a fizikai erőszak a megoldás mindenre. László Zsolt a sikeres, de maradi doktor szerepében kellően kimért és kemény, meggyőzően hisz önmagában és módszereiben, mellette lesz igazán magányos Thomsen.
(thx: A.)

14 komment

Címkék: kritika film

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr8452115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.29. 12:45:11

ezt írtam róla a filmhunak:

Szász János Ópium – Egy elmebeteg nő naplója című filmje monolitikus, lassú, elegáns, titokzatos, tele remek alakításokkal, amelyek közt a női főszereplő fizikálisan is bizonyára rendkívül leterhelő játéka az igazán kimagasló. Férfi és nő általános viszonyainak ez az extrém körülmények közé helyezett tárgyalása nagyszerűen domborít ki olyan dolgokat, amelyekről a mai, politikai korrektség által megroggyantott kultúrában már nem szokás beszélni: a két gyökeresen, már-már különböző állatfajokként funkcionáló nem valódi természetét. Az Ópium valószínűleg a Szemle eddigi legjobb conversation piece-e: problematikájáról, elméleteiről órákig lehetne vitatkozni. Hatása nálam mégsem ért fel a témát egy teljesen más szemszögből megközelítő Márai-film erejével. És ott a katarzis is erősebb volt.

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.03.29. 13:20:24

és igazad van. A filmet egyértelmeűn a nő színészi játéka és megkínzásai mentik meg, pedig látványos mozi. Viszont ma már senki nem beszéli ezt a filmnyelvet, még akkor sem, ha ez tényleg igazi bölcsész film: sokat lehet róla beszélni. Érdekes módon sztem pont a ffi-nó kapcsolatot nem tárja fel Szász, annyira távolságtartó. (viszont Foucault- és Freud-rajongóknak vagy ellenségeknek kötelező!).
mit értesz azon, hogy olyan témákat domborít ki, amiről a mai PC kultúrában nem szokás beszélni?

ivadék76 2007.03.29. 15:00:14

Ha úgy alakulna a dolog, és a gerkőcöket eltudnám helyezni,ezt szívesen megnézném,szeretem ezt a fajta belsőérzelmi átültetést a nézőkre,ami egy sajátságos vihart kavar lelkünk méllyén,(már akit érdekel).Így vagyok, Gabriel Garcia Márquez-el akitől megnézném szívesen a Száz év magámy című regényéből színpadi változatra átültetett darabot.

Joco Kandurka 2007.03.29. 19:13:52

HOL lehet ezt a filmet látni???

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.03.29. 19:42:22

szolgáltatás: művész, puskin, lurdy, mammut, westend, uránia (ld. www.port.hu)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.29. 20:50:06

vl: úgy értem, hogy ez a PC-kultúra, a nemi szerepek természetellenes, erőszakos egybemosásával pontosan azt próbálja elérni, hogy a két nem gyökeres ellenétét (majdnem két különböző faj, bizony! :), ha törik ha szakad, megszüntesse. De nem megy az istennek sem, csak aggro van belőle, pontosan azért, mert ellentmond a biológiánknak. (ugyanis a PC ma már messze nem csupán political correctness, hanem valami olyan szociopolitikai mutáns, amilyet száz atombomba keltette sugárzás sem teremthetett volna.)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.29. 20:51:47

ui.: olyan emberrel nem találkoztam, akinek tetszett volna a Márai-film, pedig az aztán a férfi-nő kapcsolatot gyönyörűen hozta.

Sibrik 2007.03.29. 20:52:59

„A film, melyik mindent el akar mondani, nem szól semmiről.” (Marinov)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.29. 20:55:36

"Minden hányásban van sárgarépa"

Ileyen okosakat én is tudok mondani.

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.03.29. 21:01:39

a kultúrában vannak törekvések, h elmossák a nemi határokat (ld emo), de minden ilyen próbálkozás újra a nemiségre irányítja a figyelmet. Vagy a melegekre, transzneműekre gondolsz? Ott ugyanez a helyzet.
a feminizmus kapcsán is felvetődött már, h elmossa a határokat, pedig pontosan a két nem különbségeire hívja fel a figyelmet, és nem elpusztítani akarja a másik nemet.
A PC érdekes kérdés, mert egy ideig sztem szükség volt rá, de most már túlzott figyelem övezi, ami hiperkorrekcióra ad lehetőséget, magyarul ott is szeximust és cigányozást keresünk, ahol nincs is.
A nyelvet öli meg, ami nem jó. nem azért nem kell szexistának vagy rasszistának lenni, mert az csúnya dolog, hanem mert faszság, erre kell rájönni.
sajnos a márai-filmet nem láttam, de van, aki dicsérte. mindjárt jön az is a mozikba.

ivadék76 2007.03.29. 22:15:55

Valószínűleg,a közeljövőben szakítanom kell időt,az ilyen tipusú filmek,megnézésére.De attól tartok soha sem jutok el sehova.(Olyan mintha egy konditerem futóbadján indulnék valahová.)

Rentz Mátyás 2007.03.30. 04:52:37

Azért azt javallom mindenkinek, hogy olvassa a Csáth naplókat is... hogymondjam, erősssen félre van értelmezve ez a Csáth kép. A kép az ÍROTT naplóban van benne. Nyilván a film értékes -de találkoztam már kőmollyyy irodalmárral, aki CSAKIS a morfinista ( anyagozó) csávót látta Csáth-ban. Az írott naplókban (Az Egy elmebeteg nő -ében is) az a real van benne, amit a műűűűvészek... szivest elkerülnek... MERT abba (a reál-ba) belenézni.. iszonyúbb ... mint a therapiát végigLESni.

Csáth (Dr Brenner) aszondgya, amikor elkezdi belőni magát, hogy tudja, tíz éve lesz csak.. de minden perc milljó éveket ad.. csakhogy a naplójában (önkéntelenül) az is benne van, hogy mindenért még IDEÁT fizetni kell, a szenvedés milljó évnek érzett másodperceivel...

Egyébként meg..... azóta annyit változott a dolog, hogy nem konkrét bunkóval csapdossák fejbe a betegeket, hanem.. chemikalis-an...

Nem láttam a filmet, asszem meg se akarom nézni (minek, ha az írottak TÖBBRE mennek, ezt már látatlanban is megmondom így, ennyiből).. de azt érzem, hogy Szász (talán promóciós okokból) inkább a sztereotip Csáth figurára épít...

Aki már nem tud olvasni (funkcionálanalfabéta, vagyis ÉLVEZNI már nem képes az olvasást, ha az egyetemen át is küzdi magát...) az nézze a filmet...

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.03.30. 09:11:40

a Csáth-naplókat télleg olvasni kell, de hát Szász sem csinál mást, mint a saját olvasataiból vmi újat hoz létre.
az is érdekes, h a gimnáziumban és a bölcsészkaron is mindig nagy rajongótábora volt a drogos-alkoholista íróknak, ugyanis Csáth is így került be a köztudatba, pedig kurva jó író.
Szászt annyiban meg kell védenem, h konkrétan nincs szó Csáthról, és a morfinizmusa sem kap akkora hangsúlyt, inkább a nőre koncentrál.
Azt állítod, h az irodalmi szövegből készült filmeknek nincs értelmük?
Persze azt már mindenki tapasztalta, ha előbb olvasott vmit mint látott, akkor az olvasott szöveg elsőbbséget élvezetett.

Gulyás Péter 2007.04.30. 10:23:03

Elgondolkodtató, sok rétegű film.