Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

Sztereotípiahegyek: hajgumi, tanga, tampon (Beszámoló)

2007.03.05. 13:45 vl

Anonima elment a Nőttön-Nő programra, és beszámol:

Az étterem előtt egy óriási, átlátszó műanyag táska pink-ciklámen-rózsaszín-magenta díszitményekkel, mert a szín és a tárgy egyaránt nőies (mármint a sztereotípiák szerint). A táska belsejében pedig tipikusnak mondott női holmik. Világos a koncepció, a művész -
egyetértésben a szervezőkkel - láthatóvá kívánja tenni a női lét egy rejtett szeletét, ezért is nagy kár, hogy csak ilyesmik kaptak helyet a tasóban:

rágógumi, mobil, programfüzet, hajcsat, hajgumi, ceruza, fésű, törött kekszek, tampon, szemfesték, ajakfesték, arcfesték, hajfesték, körömfesték, hormonális fogamzásgátló tabletta, drága cigaretta, másik rágógumi, varrókészlet, gombok, gyűrött jegyzetlap, gyűrött harisnya, gyűrött piros tanga.

A kiírás szerint Szabó Emese: Áttetsző titok – interaktív installációját szemléli, aki szemléli, amit valamiféle női használati tárgy-akcióhoz készített az iparművész. "Az „Áttetsző titok” a táska mélyére kalauzol. Hétköznapi, női használati tárgyak lebegnek az óriás űanyagretikül belsejében." - mondja a szöveg, és ez már önmagában elég, hogy felborzoljanak egy feministát, de tovább is van. "A Nők otthonra lelnek a táska által szimbolizált, beszédes „káoszban”. Jaj. Sztereotípiahegyek.

Bármennyire is nem számít hétköznapinak a Schering cég tablettája vagy a piros tanga a nők nagy részének táskáiban (meg is lepne, ha a nagymamám csatos rediküljében effélék hányódnának), elgondolkoltató néhány jellemző tárgy hiánya, amennyiben valóban egy univerzális retikül belsejét akarta itt szemlélteni a művész. Láthatóan nem akarta vagy nem tudta, hiszen a felvonultatott tárgyak a nőknek csupán egy igen behatárolt, szűk csoportját idézik meg: gyermektelen, városi, középosztálybeli szingli.

Mindenesetre "magunk is hozzájárulhatunk egy-egy emblematikus tárggyal a Titok tartalmához" - ígéri a szöveg, de azt nem árulja el, hogyan. Ennyit az interakcióról. A hiányt pótlandó akcióba lépek tehát, amíg a megnyitó beszédre várok és minden második nőt kifaggatok arról, szerinte mi hiányzik innen, mennyire jellemző, az ő táskájában mi van, ami itt nincs és fordítva. Talán nem meglepő, hogy már a táskák is sokfélék. Van
itt hátizsák, ügyvédtáska, kismamatáska, elegáns bőrretikül, és a tartalmuk is jóval változatosabb, mint amit az installáció föl mert vállalni. Csak néhány példa, amit az estre érkező nők állandóan a táskájukban hordanak, de hiába keresték az őket reprezentálni hivatott kiállítási darab belesejében (csak az első említéseket jegyeztem fel):

zsebkendő, toll, jegyzetfüzet, határidőnapló/filofax, pelenka, laptop, pendrive/USB, telefontöltő, kocsikulcs, gyógyszerek, személyes iratok, pénz, újságok, hitelkártya, egészségügyi betét, kutyariasztó, csavarhúzókészlet, belépőkártya, lakáskulcs, fényképek, elemek, térkép, müzliszelet, alma, könyv, biciklilámpa, dohány és cigarettapapír, ásványvíz, bérlet/jegyek, csoki, kisolló, kabalaállat, ragtapasz, MP3 lejátszó, bevásárlólista, uszodabérlet, fitneszbérlet, elemtöltő, gázspray, telefonregiszter, öngyújtó, könyvtári belépő

and so on.

Ha a művész veszi a fáradtságot, belekukkant valódi hús-vér nők táskájába, és nem csak egy elképzelt cosmogirl tárgyait állítja ki, az összkép nyilván még sokkal de sokkal nagyobb "káoszt" mutatna. Szomorú, de ezzel az installációval is csak a sztereotípiákat sikerült erősíteni. Egyet kivéve, miszerint egy nő jobban ismeri a nőket, mint egy férfi.

6 komment

Címkék: beszámoló

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr543122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.03.06. 04:36:30

Az ilyen nem művész, csak hülye.

Deansdale 2007.03.06. 07:33:07

Ezek a hülye művészek mindig előállnak valami koncepcióval, ami ráadásul nem statisztikákon alapul!!! Micsoda szemétség!

Persze nem is beszűkült feministákról lenne szó, ha egy előítéletekről (is) szóló programon nem botránkoznának meg egy előítéletekről szóló műalkotáson :)))

Ha csak a realitás érdekelte volna, kirakott volna egy cetlit "nézz a táskádba és virulj" szöveggel.

ivadék76 2007.03.06. 11:01:20

De jó!!!!!!!!Akkor ez nem én vagyok,kivételek erősítik (azért) a szabályt.Amelyik tyúknak nincs esze,az csak hordja magával a szütyibe,mert ami "egyeseknek" nincs azt hiába is kenceficézi,attól még nem lessz tőle okosabb,csak egy kicsit mű(bb).Én még mindig a naturalisztikába hiszek.A mi van az álarcom alatt?,kérdésre a választ csak másnap kapják meg a manusok mikor szörnyű szembesülésre ébrednek fel a görbe este után,csak annyi hogy:ÁÁÁÁÁÁÁÁ segítség!!!,ki vagy te?

vérfarkas 2007.03.06. 19:14:32

Piroska, :)
Jól bemondalak holnap, ez tetszetős.

eva m. amichay · http://no.blog.hirszerzo.hu/ 2007.03.09. 20:33:02

Ezt a táska-dolgot nem általánositva, hanem mint jellemzést használta egy izraeli nő-lap, pár évvel ezelőtt. Mégpedig úgy, hogy az abban a számban meginterjúvoltak kiforditották a táskájukat: névvel, képpel, magyarázattal... az érdekes volt, mert valóban, van valami jellemző az emberre (nemcsak nőkre)a táskája tartalmából. A közös pedig az volt, hogy nem esti retikül, nem utazótáska, hanem egy átlagos napon magávalcuccolt darab volt. Persze, tudományos értekezést és művészetet sem lehetne ilyen, viszonylag következetes, de kis számú felmérési mintából.

Az emlitett "műalkotást" szerencsére nem láttam, de a felsorolásból elsőként nekem a pénztárca hiánya tünt - talán, fel kéne világositani azt, aki ezt elkövette, hogy a nők manapság, nem a melltartójukba tűzve őrzik a pénzt...

Nincs semmi baj azzal, hogy egy táskában van rúzs, puder - szimpla feminista nem feltétlen naturalista, de kulcsok és pénz nélkül hol téblábol az a csaj, akinek ilyen a táskája - az érdekes kérdés...:)

Deansdale 2007.03.10. 09:25:12

Emberek, komolyan, az senkinek eszébe sem ötlik, hogy a művésznek volt valami koncepciója, esetleg mondani akart valamit ezzel a művel? Nem lehet, hogy ez az előítéletekről szólt? Nem lehet, hogy pont azért ezek a dolgok vannak a táskában, mert ezzel akarta kifigurázni az előítéleteket a művész?
Egy ilyen konferencia (vagy mi) keretében azért ezt nem tartanám lehetetlennek. Mégis, minden feminista csak fikázza, mert az ő retiküljében nem ezek a cuccok vannak...
Most előre is bocsánatot kérek, de egy feministának sincs annyi gógyija, hogy rájöjjön, ez PONT NEM AZ Ő RETIKÜLJE?
Persze lehet, hogy nem sikerült tökéletesre a mű, de azért bele lehetne látni valami értelmes "jelentést".