Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

Férfiak, nem-férfiak: a vér és a bél romantikája 2.

2007.02.28. 00:20 vl

„Csináltad már apáddal?”- teszi fel a kérdést Miike a történet elején, kijelölve ezzel a nézői pozícióját a Visitor Q-nak, majd egy középkorú férfi szexuális aktust létesít pénzért a fiatal lányával, a férfi kamerázik, a lány fotókat készít, családi idill.

Az ez által megalkotott mediatizált távolságot nehezen töri meg a láthatóan konvencióktól tartó apa. A férfi legnagyobb problémája, hogy nemisége alapvetően kérdőjeleződik meg, hiszen a lány Early bird-nek nevezi az ágyban rosszul teljesítő apát.  Közvetlenül ezután megismerhetjük a család másik részét otthonában, ahol egy 14 éves forma fiú rendszeres verésekkel terrorizálja az anyját, aki emiatt kábítószerezik. Hát, lassan elkészül a családi fotó, csííííz.

Az apa elbeszélésének kiinduló pontja, hogy sajtómunkásként a változó társadalom fiataljairól kívánt riportot készíteni, amelynek a diákok annyira nem örültek, hogy a mikrofonnal szodomizálták, ez kitudódott, és az addig felépített férfiképnek vége. Az apa a riport előtti férfiidentitását akarja visszaszerezni. A férfi mindig a közszférában definiálja magát, az az ő helye, és a presztízs visszaszerzése vezérli állandó kamerázását akkor is, mikor a fiát megkötik, megverik, megalázzák, lehúgyozzák. Miután kiderül, hogy az őt kísérő riporternőt ez nem érdekli, megtámadja, ruháját leszaggatja, és hangosan kiabálja, hogy tud hosszan is szeretkezni, a nő eközben kiszolgáltatva fekszik meztelenül, az apa önazonosságának elvesztését végig rögzítik. Ezt a szerencsétlen nőt, mint egy húsdarabot, az autó csomagtartójába hajítják, és…

Előtte meg kell ismerkednünk az anya narratívájával is, aki otthon mutatkozik, a nyilvánosságtól elzárt területen, ápolgatja sebeit. A férjétől régen elhidegültek, közeledését nem viszonozza, és mikor rájön félrelépésére, nem mer szólni, hiszen nincsenek azonos jogai a családfővel szemben. A kiszolgáltatott helyzetet, a női identifikáció megkérdőjelezését szépen dolgozza fel a rendező a szauna-jelenetben, ahol egy idegen férfi kezdi el vizsgálni az anyát, nézi a sebeket, körbe forgatja, benéz a lába közé, majd pénzt ajánl fel azért, hogy elverje. Az életét a házba költöző idegen változtatja meg, aki felfedezi a nőben a szexualitást, vadul nyomkodni kezdi a mellét, amely tejet sugároz, az anya boldog, a szoba tejjel teli. Az anya nemiségének újrafogalmazása megváltoztatja a család életét, mert megszűnik visszahúzódónak lenni, a gyerek arroganciájára válaszul hozzávágja a nagy kést.

Az apa és az anya saját elbeszélési szála a megölt lány hazahurcolásakor találkozik. A férfi becsempészi a kertbe a feldarabolás végett, de előtte megerőszakolja a női testet. A női test megint tárgyként szerepel, borzalmas üzenet. Az élettelen női testnek is bizonyítani akarja, hogy ő sokáig bírja, míg rá nem jön, hogy ez tetszik neki. Az apának a folyamatos érvelése, harca szexualitása mellett egy pótcselekvés, fájdalmasan ordít, de cselekedni nem képes. A halott nő ártalmatlanul, szexuális igények nélkül válik megfelelő partnerré, a legyőzött testet örömmel veszi birtokba újra és újra. Az anyuka a női test feldarabolása során kerül újra közel apukához, aki édesen szopja mellbimbóját (jajjaj) miközben az ablakból nézi őket a lányuk. A záró kép feltűnően hasonlatos a szent család ábrázolásaihoz, csak ez az előtörténetek miatt groteszk, perverz, ocsmány.

7 komment

Címkék: film japán erőszak ffi társadalom beszédmód

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr6940130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.28. 06:21:46

Érdekes film a Visitor Q (még akkor is, ha én Miikét érdemtelenül túllihegettnek tartom, igazán egyedül tőle csak az Audition-t szeretem, de azt nagyon, több okból is - jelen blog számára sem lenne utolsó azt a filmet tárgyalni, ugyanis a japán nőhelyzetről az Audition beszél a legjobban :), de ugyanez a család-dekonstrukció a Teorémában valahogy jobban sikerült.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.02.28. 06:23:26

Érdekes film a Visitor Q (még akkor is, ha én Miikét érdemtelenül túllihegettnek tartom, igazán egyedül tőle csak az Audition-t szeretem, de azt nagyon, több okból is - jelen blog számára sem lenne utolsó azt a filmet tárgyalni, ugyanis a japán nőhelyzetről az Audition beszél a legjobban :), de ugyanez a család-dekonstrukció a Teorémában valahogy jobban sikerült.

Deansdale 2007.02.28. 08:43:36

Mivel a film egy maroknyi beteg emberről szól, és hangsúlyosan túlzásokra épít, személyes tanulságokat levonhatsz belőle, de a társadalomra vonatkozó következtetéseket nem. Esetleg megismerheted egyes pszichiátriai betegségek tüneteit.
A nemek közötti esélyegyenlőség tekintetében ugyanennyi értelme lenne, ha a Támadók a marsról c. filmet elemeznéd.

tistedur 2007.02.28. 12:28:13

Dean!
a támadók a marsrólnak szerintem több értelme lenne :)
vl,mond már el nekem,hogy az a női mell,amelyből jön a tej,miért a női szexualitást fejezi ki? (ez sokkal inkább az anyaságot)

vl · http://www.szakitshabirsz.blog.hu 2007.02.28. 21:06:20

tistedur, a filmben a vendég ráizgul a mellből spriccelő tejre, ami egy rövid szexuális aktus részévé válik.
Minden szöveg beszél a társadalmunkról, így a Támad a Mars is! lehet, h megnézem a hétvégén:)
de szerinted mi az, ami nem a reprezentáció részese akkor?

Dina 2007.02.28. 22:03:51

Ez aztán a pervezitás!

tistedur 2007.03.01. 12:11:52

vl!
milyen reprezentációra gondolsz?