Piroskablog [gender+kultúra]

Piroska csak egyszer tévedt el a Nagy Kerek Nemierdőben, és máris lecsapott rá a Farkas. Piroska most visszacsap! Írd meg, mit láttál a Nagy Kerek Nemierdőben.

címkék

12pont (5) akció (3) amerika (17) autó (4) bakos (7) beszámoló (7) beszédmód (48) biológia (4) botrány (4) buzizás (3) celeb (7) család (8) egyház (6) előítélet (7) erőszak (21) esélyegyenlőség (22) feminista (4) feminizmus (14) ffi (59) film (18) foci (7) gender (3) hír (67) interjú (4) irodalom (15) iszlám (3) japán (4) kép (5) kritika (26) külföld (9) kultúra (10) magyar (9) média (14) melegek (11) népszabadság (6) (98) oktatás (4) olvasónapló (5) plasztika (4) politika (17) prostituált (3) reklám (17) sport (7) szabály (7) szavazás (4) szex (14) szexista (29) sztereotípia (27) szülés (3) társadalom (62) test (6) tévé (13) transgender (5) tudomány (4) újság (9) vallás (7) videó (12) vita (4) Címkefelhő

Piroska kosarából

Utolsó kommentek

Reload: Divatos nőirodalom

2006.11.15. 22:28 vl

Na, már megint! Az eheti És-ben Margócsy István írja Kiss Noémi Trans című regényéről, hogy a divatos női irodalom egyik reprezentánsa. Pedig Margócsy írása jó, izgalmasan ragadja meg a szöveget, de hát mégis, itt egy technikáról van szó. Múltkor Scheibner, most Margócsy. Le vagytok fülelve!

Tisztázzuk: a divatos mindig is a női szinonímája volt, amit a férfiak hoztak létre. (Tessék csak elolvasni Horváth Györgyi tanulmányát a Laikus olvasókban.) A divat mindig a könnyedség, a felszínesség szinonímája volt, míg a férfiak a komoly dolgokkal foglalkoznak. Egy férfi sohasem foglalkozik ugye könnyed dolgokkal, mert számára mindennek van értelme! hehe.
Kiss Noémi írásaiban a ma oly divatos női irodalomnak talán leglátványosabb és legeredményesebb gesztusát láthatjuk: az írónő állandóan a női szerep- és útkeresésről ír - tematikusan is, önértelmezőleg is. Ám ami nagyon erőteljesen megkülönbözteti őt és írásait a feminista irodalom jelentős többségétől, az alighanem az, hogy az ő írásaiban a nőiségről való beszéd a világ legtermészetesebb dolgaként tűnik fel; időnként akár az a benyomásunk is támad, mintha nem is lett volna e novellák előtt oly férfiirodalom, mellyel, úgymond, konkurálni kellene. E természetes nőiség igen nagy írói erény és erő ezekben az írásokban - éppen azért, mert jelenléte nem szorul magyarázatra: egyszerűen ott van. Ám persze mindez alighanem éppen annak köszönhető, hogy e "természetesség" felfogása és beállítása a lehető legreflektáltabb módon történik: e novellák világában nőnek lenni nem adottságot jelent, hanem kihívást és lehetőséget: valamilyen női szerepet meg kell keresni, ki kell próbálni, vállalni kell - mindezeknek az összes lehető pozitív vagy negatív konnotációival.

3 komment

Címkék: kritika irodalom ffi beszédmód

A bejegyzés trackback címe:

https://piroska.blog.hu/api/trackback/id/tr7717716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzT 2006.11.15. 23:23:40

"Egy férfi sohasem foglalkozik ugye könnyed dolgokkal, mert számára mindennek van értelme! hehe."

A lét elviselhetetlen könnyűsége -- MK

Hm?

:-)

kiscica · http://www.blog.hu 2006.11.27. 12:30:45

De hát Margócsy jót akart, teccik neki a könyv. Úgy beszél, ahogy. Szólásszabadság... Hülyeség volna bántani, szétszedni. Ott van például az a darabos Darabos Enikő, aki jófej-műfej-kedik, meg értetlenkedik, azért az rémesebb, és nő!

nyúl 2007.03.09. 18:04:22

Azta, fasza könyv, nekem Margócsy bármit mondhat. Ne legyen igaza. De Darabos novellái, rééémesek.